EKSEMPEL 1:
FEEDBACK BRUGES I NYE PROJEKTER
En developer opfører en ejendom med 75 boliger, et fælleslokale og to gæsteværelser. Det er første gang, at selskabet bag projektet bygger en udlejningsejendom med fællesfaciliteter. Beboerundersøgelsen bidrager med essentiel feedback, der bliver brugt i planlægningen af nye projekter. Det gælder fx i forhold til planløsninger, fællesfaciliteter og kommunikationen med lejerne.
EKSEMPEL 2:
SENIORBOFÆLLESSKAB FÅR RENSET LUFTEN
Et seniorbofællesskab lider under dårlig stemning og småkonflikter. Der bliver lavet en social tilstandsrapport, som omdeles til alle lejemål. Rapporten danner udgangspunkt for et fællesmøde, hvor beboerne får talt deres udfordringer igennem. Mødet renser luften i beboergruppen og bliver det første skridt på vejen mod et mere velfungerende bofællesskab.
EKSEMPEL 3:
HURTIG VIDEN TIL NY EJER
En udlejningsejendom er blevet solgt, og den nye ejer får umiddelbart efter overtagelsen udarbejdet en beboerundersøgelse. Undersøgelsen viser, at lejerne helt overvejende er tilfredse med deres boliger, huslejeniveauet og ejendommens funktionalitet. Blandt de få kritikpunkter er mangelfuld vedligeholdelse af gårdmiljø samt en spirende konflikt i beboergruppen omkring affaldssortering.